14:20 ДЕНЬ СВЯТОГО АНДРІЯ ПЕРВОЗВАННОГО | |
Особливо шанують Андрія Первозванного в Україні, оскільки виникнення Києва, столиці країни, наші предки пов`язували з іменем саме цього апостола. Як говориться у літописі "Повість минулих літ", майже дві тисячі років тому апостол Андрій під час своєї третьої подорожі з християнською проповіддю у землі скіфів побував на схилах Дніпра, де згодом був збудований Київ, і освятив це місце, встановивши тут хреста. Нестор-літописець відзначає, що Андрій "...указав на гори і прорік благодать граду, який постане на них". Одна з найвідоміших вулиць Києва, Андріївський узвіз, має ім'я цього апостола. На узвозі збудована Андріївська церква - пам'ятник архітектури бароко. Окрім цього 2000 року на Дніпровських схилах поблизу Аскольдової могили побудовано каплицю й пам'ятний знак на честь цього апостола, 2001 року його ім'ям названо площу, а в грудні відзначається свято Святого Андрія Первозванного. Хоча Андрій Первозванний і є християнським святим, однак різноманітні обряди, які відбуваються у цей день, мають прадавнє коріння: молоді люди під час святкувань намагаються вгадати свою долю, дізнатися про судженого чи суджену. З давніх-давен у ніч на "Андрія" дівчата ворожили, оскільки вірили, що "Андрієва ніч" допоможе їм довідатися, чи вийдуть вони заміж, а чи, може, доведеться знову дівувати цілий рік. Під час гадання вони пекли балабушки - невеличкі круглі тістечка з білого борошна. Воду для приготування балабушків дівчата носили з криниці у роті, і робилося це так, аби жоден хлопець того не побачив. Спечені тістечка клали перед голодним псом, який не їв цілий день. Потім слідкували, чиє печиво пес з'їсть першим, з чого дізнавалися, яка дівчина першою вийде заміж. Якщо ж він навіть те торкнувся печива, то говорили, цього року дівчина рушників може не готувати. Найгіршою вважалася прикмета, коли пес лише надкусить балабушку, але не з'їсть. Звичайно, дівчат цікавило і те, який характер буде у судженого. Аби довідатися це, вони насипали на долівку трохи пшениці, наливали в тарілочку води та ставили поряд дзеркало. Потім у кімнату впускали півня і слідкували, як він себе поводитиме. Якщо дивитиметься у дзеркало - майбутній чоловік буде ледарем, якщо півень питиме воду - чоловік частенько заглядатиме у чарчину, якщо ж клюватиме пшеницю - буде гарним господарем. Окрім цього через хату кидали чобіт, а потім дивилися, в який бік носом упаде. Вважалося, що звідти й потрібно чекати нареченого. Щоб дізнатися, як зватимуть судженого, дівчата йшли зранку на вулицю і запитувати ім'я першого чоловіка, якого зустрічали. У це свято парубкам прощалися усі витівки. У тих батьків, що мали відданиць і забороняли гуляти з ними, хлопці вночі могли зняти ворота чи розібрати паркан, забрати воза, плуга, борону тощо і позакидували їх на дах хати чи хліва або занести в інший бік села. Такі забави не випадкові, етнографи вважають їх "ритуальними бешкетуваннями", що колись символізували усунення перешкод на шляху до бажаного шлюбу. Увечері цього ж дня влаштовували калету, тобто пекли медяний коржик із білого борошна, який потім прикрашали сухими вишнями чи родзинками. За допомогою стрічки підвішували його до стволока посередині хати, а потім стрибали, щоб вкусити. Після калети брали горнятко з медом, на дно якого клали перстень. Хлопець мав дістати той перстень губами, але так, щоб не вмочити власного носа. Вважалося, якщо хлопець дістане і носа не вмочить - ожениться і буде щасливим. | |
|
Всього коментарів: 0 | |